Ieder diertje z’n pleziertje
in de jaagpadencampagne.
Klant
De Vlaamse Waterweg nv
Bullseye
Opvallende sensibiliseringscampagne over veilig & hoffelijk gebruik van de jaagpaden
Services
Een sensibiliseringscampagne voor een breed doelpubliek ‘op poten zetten’ namen we wel erg letterlijk in dit project … Om mensen aan te sporen het beest niet uit te hangen op het jaagpad, maakten we gebruik van pluizige, geschubde én gevederde mascottes.
Hoffelijkheid op het jaagpad? Daar wilde De Vlaamse Waterweg nv werk van maken. Maar dan wel op een manier die mensen mee heeft, niet op de rem duwt. Het resultaat? Een langetermijncampagne die de boodschap laagdrempelig én beestig herkenbaar in beeld brengt.
Van buffel tot buizerd: iedereen aan boord.
Het jaagpad is van iedereen. Sportieve e-bikers, recreatieve wandelaars, pendelaars op hun step en alles daartussen. Eén campagne, gericht op iedereen? Dan moet je opvallen en tegelijk duidelijk blijven.
Daarom kozen we niet voor klassieke modellen, maar voor een dierentuin aan herkenbare gedragingen: een verstrooide vogel die op zijn gsm tuurt tijdens het fietsen, een breed uitzwaaiende buffel die wat ruimte vraagt, een haastige haas die weinig tijd heeft om stil te staan … Herkenbaar gedrag, vertaald naar mascottes met karakter.
De kracht zit in de eenvoud: geen belerend vingertje, wél een visueel verhaal met een knipoog. Met levendige beelden in de jaagpadsetting, een sterke animatiestijl en een landingspagina die alles samenbrengt, ontwikkelden we een campagne die meteen herkenbaar is, en nog jaren verder kan worden uitgerold!
Van ‘zoo leuk’ tot ‘nationaal nieuws’.
Na een grondige voorbereiding en visuele doorontwikkeling ging de campagne live op nationaal niveau. En met succes: de minister onderschreef de boodschap en een item in het VRT Journaal gaf het startschot. Waarna ook op sociale media en via printadvertenties de herkenbare dieren hun intrede deden.
Maar ook het bredere netwerk pikte de campagne op: lokale besturen, politiezones en andere partners verspreidden de boodschap verder via hun eigen kanalen. Zo kon het verhaal zich niet alleen op nationaal maar ook lokaal stevig verankeren.
Awareness én actie.
Met veel positiviteit als resultaat! Mensen herkenden zichzelf (of anderen) in de mascottes, lachten met de uitwerking, maar voelden tegelijk de boodschap ook binnenkomen. Dankzij de call to action naar een toegankelijke landingspagina werkt de campagne niet alleen als awareness-builder, maar ook effectief als gedragsversterker. Eén die mensen op een positieve manier doet stilstaan bij hun gedrag op het jaagpad, en hen hopelijk ook effectief even doet stilstaan!
En ondertussen? Blijft onze beestige boodschap rustig verder golven langs het water.
Schot in de roos.
- Nationale zichtbaarheid bij lancering (o.a. VRT Journaal, Studio Brussel …)
- Sterk schaalbaar concept voor meerdere jaren
- Succesvolle uitrol in social ads & print (De Zondag)
Teamtroeven.
- Concept volledig in-house uitgewerkt van a(ap) tot z(ebra).
- AI ingezet voor creatieve versterking van het beeldmateriaal
- Creatieve strategie en mediaplanning op maat van een breed en gemengd doelpubliek