Direct naar inhoud

In trek: talent aantrekken (en vasthouden) via employer branding

Je organisatie zien als merk? Logisch. Maar ook als werkgever heb je een merkstrategie nodig. Enkel zo kan je nieuwe werknemers vinden die perfect in het plaatje passen. Oftewel: employer branding.

Troeven en overtroeven

Nieuw talent vinden is moeilijker dan ooit. Meer loon en extralegale bonussen bieden? Da’s anno 2021 niet genoeg. Sleutel liever aan je imago als werkgever. Jezelf onderscheiden van andere bedrijven doe je immers niet alleen voor je klanten, maar ook voor sollicitanten. Daarom vertalen wij jouw hoger bedrijfsdoel naar een ‘why’ die rijmt op ‘amai’!

Employer branding die raakt

Denk niet aan wat kandidaten willen horen, maar wel aan wat je zelf te vertellen hebt. Vertrek altijd vanuit je eigen bedrijfsidentiteit. Is er geen aansluiting tussen het imago dat je projecteert en de realiteit op de werkvloer? Dan verkoop je een lege doos.

Resultaat: wéér een vacature uitschrijven. Extra kosten, extra gedoe. Niemand zit te wachten op een “droomjob” bij een bedrijf met non-stop verloop. Spreek dus duidelijk je waarden, visie en missie uit. Vanuit deze kern bouw je de rest van je branding op. Samen met ons, natuurlijk!

Speel je troeven als werkgever uit, maar bluf niet.

Show, don’t tell

Laat bezoekers van je social pagina’s voelen hoe het is om bij jou te werken. Een familiale sfeer? Elke week pizza-avond? Teambuilding met hilarische bloopers? Toon het. Of je nu warmte/ collegialiteit of humor/avontuur uitstraalt, wie authentiek communiceert is goed bezig. Zo trek je de juiste doelgroep aan binnen de vijver van potentiële kandidaten.

Content voor én door je team

Wie begrijpt dat beter dan je medewerkers zelf? Betrek hen in het verhaal! Pak je dit aan met de nodige authenticiteit, dan geldt de aloude leuze ‘volk trekt volk’. Oftewel: waar toffe en capabele mensen aan de slag zijn, zullen toffe en capabele mensen willen werken. Makkelijk zat.

Bekijk je employer branding dus niet door een verrekijker, maar wel door een loep. Durf dichtbij te komen. Laat werknemers zélf foto’s nemen en delen, of onderwerpen aandragen. Zo boost je ook meteen je interne communicatie en voelt je team zich in het zonnetje gezet. Een win-winsituatie!