Een campagne met klasse voor Hogeschool UCLL
Het onderwijs zoekt volk; goed volk! Daarom richtten wij onze targetingpijlen in naam van Hogeschool UCLL op leerkrachten in spe. De bullseye: Meer inschrijvingen voor een lerarenopleiding met klasse.- Advertenties
- Strategie
- Vormgeving
Jong geleerd …
Iedereen die de afgelopen tijd het nieuws heeft gevolgd weet inmiddels wel dat er een lerarentekort heerst. De oplossing à la Hogeschool UCLL? Beginnen bij de bron: studenten rekruteren. Met deze opvallende campagne droeg Impuls Communicatie een serieus steentje bij aan meer mensen ín de klas die dan leiden tot meer mensen vóór de klas. Kortom: een campagne met klasse.
Personal touch, check!
Iemand in beeld brengen die voor de klas staat en lesgeeft vonden we iets te voor de hand liggend. Daarom gingen we aan het brainstormen: hoe zouden we de job anders kunnen belichten? Wat maakt een leerkracht uniek en op welke manier kan hij/zij een indruk nalaten? Met een antwoord op deze vragen gingen we aan de slag. Want hét verschil maken voor studenten, dat doe je als leerkracht met je persoonlijkheid en toewijding. Daarom vertrokken we vanuit enkele ‘typische’ hobby’s en kenmerken die een student in spe vanuit zijn gewone leven mee kan nemen naar de schoolbanken.
Straffe affichecampagne
Binnen dit concept ontwierpen we vijf in het oog springende affiches die werden verspreid in Vlaams-Brabant en Limburg, in de omgeving van de UCLL-campussen. Steeds vertellen ze een verhaal dat verder gaat dan enkel lesgeven. Zo tonen we hoe iemand die leider is bij de scouts goed kan omgaan met jongeren en hoe een sportieve student zijn passie voor skaten kan overbrengen in de les L.O. Eerder een feestbeest? Zelfs die energie is welkom wanneer je een lerarenopleiding volgt, want wie zich volledig smijt op de dansvloer kan dat enthousiasme ook vertalen naar een goede klassfeer. Ieder z’n skill, iedereen welkom!
Een kwart meer aan de start
Onze zorgvuldig uitgebalanceerde mediamix zorgde ervoor dat de doelgroep op verschillende momenten (en vanuit verschillende raakvlakken) met de boodschap in contact kwam. Zo werd de affichecampagne onder andere aangevuld met een postactie waarbij postkaartjes werden gericht naar toekomstige studenten die eerder al interesse toonden in de lerarenopleiding. Een geëngageerd doelpubliek dus. Op hetzelfde moment liep er een social campagne op Facebook, Instagram en Snapchat. Zo konden online en offline elkaar synchroon versterken. Perfect in balans!
In de roos én in de klas
Met 4.500 affiches in het straatbeeld, 932 verstuurde postkaarten én social media ads op drie verschillende kanalen, klokten we af op maar liefst 14.820 weergaven van de landingspagina. Dat we onze doelgroep in zijn kern wisten te raken, bewijst de gemiddelde sessieduur die tijdens de campagne opliep tot maar liefst 3 minuten! Deze straffe boost vertaalde zich in 25% meer inschrijvingen, oftewel een kwart (!) meer leraren in de dop die starten aan Hogeschool UCLL. Dát is pas een raak resultaat en verdient wat ons betreft een dikke 10/10.