Direct naar inhoud
Foto van een jongen op een skateboard in 2 gesplitst. Links in short en sneakers, rechts in een UCLL-sportoutfit. Hierboven staat de tekst "Maak de move van skatepark naar sportles"

Een campagne met klasse voor Hoge­school UCLL

Het onderwijs zoekt volk; goed volk! Daarom richtten wij onze targetingpijlen in naam van Hogeschool UCLL op leerkrachten in spe. De bullseye: Meer inschrijvingen voor een lerarenopleiding met klasse.
Klant
Hogeschool UCLL
Bullseye
Promotiecampagne lerarenopleiding
Expertises
  • Advertenties
  • Strategie
  • Vormgeving

Jong geleerd …

Iedereen die de afgelopen tijd het nieuws heeft gevolgd weet inmiddels wel dat er een lerarentekort heerst. De oplossing à la Hogeschool UCLL? Beginnen bij de bron: studenten rekruteren. Met deze opvallende campagne droeg Impuls Communicatie een serieus steentje bij aan meer mensen ín de klas die dan leiden tot meer mensen vóór de klas. Kortom: een campagne met klasse.

Personal touch, check!

Iemand in beeld brengen die voor de klas staat en lesgeeft vonden we iets te voor de hand liggend. Daarom gingen we aan het brainstormen: hoe zouden we de job anders kunnen belichten? Wat maakt een leerkracht uniek en op welke manier kan hij/zij een indruk nalaten? Met een antwoord op deze vragen gingen we aan de slag. Want hét verschil maken voor studenten, dat doe je als leerkracht met je persoonlijkheid en toewijding. Daarom vertrokken we vanuit enkele ‘typische’ hobby’s en kenmerken die een student in spe vanuit zijn gewone leven mee kan nemen naar de schoolbanken.

Straffe affichecampagne

Binnen dit concept ontwierpen we vijf in het oog springende affiches die werden verspreid in Vlaams-Brabant en Limburg, in de omgeving van de UCLL-campussen. Steeds vertellen ze een verhaal dat verder gaat dan enkel lesgeven. Zo tonen we hoe iemand die leider is bij de scouts goed kan omgaan met jongeren en hoe een sportieve student zijn passie voor skaten kan overbrengen in de les L.O. Eerder een feestbeest? Zelfs die energie is welkom wanneer je een lerarenopleiding volgt, want wie zich volledig smijt op de dansvloer kan dat enthousiasme ook vertalen naar een goede klassfeer. Ieder z’n skill, iedereen welkom!

Foto van persoon die voorbij muur met 3 posters loopt. Op de eerste poster staat "Maak de move van dansvloer naar klassenloop", op de tweede staat "Maak de move van boswandeling naar buitenles" en op de derde staat "Maak de move van street art naar lesgeven".

Een kwart meer aan de start

Onze zorgvuldig uitgebalanceerde mediamix zorgde ervoor dat de doelgroep op verschillende momenten (en vanuit verschillende raakvlakken) met de boodschap in contact kwam. Zo werd de affichecampagne onder andere aangevuld met een postactie waarbij postkaartjes werden gericht naar toekomstige studenten die eerder al interesse toonden in de lerarenopleiding. Een geëngageerd doelpubliek dus. Op hetzelfde moment liep er een social campagne op Facebook, Instagram en Snapchat. Zo konden online en offline elkaar synchroon versterken. Perfect in balans!

Flyer met op de voorzijde "Maak de move van dansvloer naar klassenloop" en een foto van een dame. Op de achterzijde staat "Hallo (voornaam), je denkt eraan om leraar te worden?"Smartphone met Facebook-advertentie. Op de afbeelding staat de tekst "Maak de move van jeugdbeweging naar klasgesprek" met bijpassende foto van een dame in jeugdbewegingoutfit / hemdje.

In de roos én in de klas

Met 4.500 affiches in het straatbeeld, 932 verstuurde postkaarten én social media ads op drie verschillende kanalen, klokten we af op maar liefst 14.820 weergaven van de landingspagina. Dat we onze doelgroep in zijn kern wisten te raken, bewijst de gemiddelde sessieduur die tijdens de campagne opliep tot maar liefst 3 minuten! Deze straffe boost vertaalde zich in 25% meer inschrijvingen, oftewel een kwart (!) meer leraren in de dop die starten aan Hogeschool UCLL. Dát is pas een raak resultaat en verdient wat ons betreft een dikke 10/10.