Een zomer vol daguitstappen
Geen zomer zonder uitstapjes, toch? Met een giga zomercampagne gaven we onze toeristische topklant een extra boost om de ticketverkoop te stimuleren.- Advertenties
- Inhoud
- Strategie
Van a(ttractiekoepel) tot z(omercampagne)
Nadat de Koepel van Attracties en Musea vzw eerder al op ons rekende voor een totale rebranding, klopten ze ook vlak voor de zomer weer aan bij Impuls Communicatie. De volgende uitdaging? Een seizoensgebonden campagne rond zomeractiviteiten en hun nieuwste troef: online ticketverkoop, rechtstreeks via hun eigen website.
De organisatie wil zich niet voor niets profileren als hét inspiratieplatform voor een dagje uit in Vlaanderen en Brussel. Tijdens de “grote vakantie” natuurlijk des te meer! We werkten daarom een radio- en socialmediacampagne uit rond de vijf hoofdthema’s van Riebedebie: pret- en themaparken, natuurparken, waterattracties en recreatieparken, cultuur & historische attracties en dierenparken.
Ticketverkoop boosten
Sinds enkele maanden is het mogelijk om rechtstreeks tickets voor bepaalde activiteiten te bestellen op de website van Riebedebie. Om de ticketverkoop een boost te geven, kregen we de vraag om een grote zomercampagne uit te werken. De missie: met het toegekende budget zoveel mogelijk impact creëren. Daarom hebben we er bewust voor gekozen om te focussen op radio. Dit medium heeft in de zomermaanden een opmerkelijk hoger bereik dan andere klassieke media.
Aan de hand van een nationale radiocampagne, bestaande uit drie speelse spotjes en een evenwichtige mix van radiozenders, trachtten we de doelgroep optimaal te bereiken. Dagelijks was Riebedebie meerdere malen aanwezig op Radio 1, Radio 2, StuBru, MNM en DAB+-zenders (StuBru De Tijdloze en MNM Hits).
Tweelaagse funnelcampagne
Om de radiocampagne te ondersteunen, vulden we onze mediamix aan met een uitgebreide socialmediacampagne op Facebook, Instagram en YouTube.
Onze aanpak op deze kanalen was een funnelcampagne met twee lagen: een awarenessfase en een considerationfase. De awarenessfase was vrij ruim, gericht op twee doelgroepen die relevant zijn voor Riebedebie: gezinnen met kinderen en 40-plussers. Zij werden benaderd met leuke videoadvertenties, opgedeeld per interesse (waterattracties, pret- en themaparken, natuurparken en dierenparken en cultuur en geschiedenis). Door de opsplitsing in doelgroepen én interesses maakten we de campagne zo relevant mogelijk voor ons doelpubliek, wat de resultaten ten goede kwam.
Toonden ze interesse in de advertentie van de awarenessfase, dan kregen ze vervolgens een advertentie uit onze considerationfase. Deze fase zorgde ervoor dat we mensen met een hogere mate van interesse aantrokken. Zij blijven langer, bekijken meer pagina’s op de website … en zijn dus vatbaarder voor onze boodschap.
Impulsieve impact
Naast de algemene funnel hebben we ons ook gericht op impulsbeslissers die zich laten leiden door het weer of de toevallige nabijheid van een attractie. Om deze impulsieve beslissers te motiveren om eff ectief op daguitstap te gaan, werden zij getarget met sterk relevante ads en content over hun drijfveren (de huidige weersomstandigheden, een overzicht van de attracties in de buurt …). Is er goed weer voorspeld? Dan krijgt men een advertentie te zien die leidt naar de webpagina met buitenactiviteiten. Bij slecht weer is dit omgekeerd. Hetzelfde geldt voor de locatie-advertenties. Zo krijgt de doelgroep leuke activiteiten in de buurt te zien, of ze nu thuis zijn in Limburg of op weekend aan zee.
Het herhaaldelijke karakter van radio en de laagdrempeligheid van sociale media zorgen er samen voor dat de traffic naar de website een aanzienlijke boost krijgt. De doelgroep komt zo verschillende keren en op verschillende manieren in contact met de campagne.
4x meer webbezoekers
Dat onze strategie een schot in de roos was, kunnen we afl eiden uit de resultaten van de campagne. Onze zomercampagne bereikte maar liefst 1.351.633 unieke personen online. Met een gemiddelde CTR van 1,94% en een CPC van € 0,18 deden de social media advertenties zo vlot hun werk. Maar ook in de websitecijfers zagen we het succes van de campagne terug, met een gemiddeld aantal van 2.500 websitebezoekers per dag. Ter vergelijking, in dezelfde periode vorig jaar was dit slechts ±700 bezoekers per dag. Over de hele zomervakantie tekenden we zo maar liefst 131.000 unieke websitebezoekers en heel veel positieve feedback op. Dat noemen wij een geslaagde zomer!