Volle (wel)vaart voor Dag van de Landbouw
Jaarlijkse gewoonten? Die zijn er om in ere te houden! Daarom organiseerde Boerenbond op 17 september opnieuw de Dag van de Landbouw en wij staken graag een handje toe.- Advertenties
- Inhoud
- Strategie
- Vormgeving
Dag van de Landbouw: een dag in het teken van de Vlaamse boer én voor de Vlaming een ideale gelegenheid om een blik achter de schermen van een landbouwbedrijf te werpen. Het dagprogramma garandeerde plezier voor jong en oud, maar had ook een belangrijke boodschap … ‘Het begint bij de boer.’
We richtten ons tijdens deze dag samen met Boerenbond op het thema welvaart: van boer tot eindproduct. Want dat is waar alles begint. Op 17/09 zetten daarom maar liefst vijftig landbouwbedrijven hun deuren/hekken wagenwijd open. Daar bovenop deden er vijf verwerkende bedrijven mee om het welvaartsconcept extra in de kijker te zetten, waardoor het verwerkingsproces heel tastbaar werd voor de bezoekers. Een (b)oersterk concept!
Van Bella tot stracciatella
Nog tastbaarder maakten we deze boodschap met een catchy campagnebeeld: onze fotografen trokken het (werk)veld in en brachten de kinderen van een boerenfamilie in beeld samen met hun vee (het beginproduct van de boer) en het heerlijke eindproduct (hmmm, ijs!). De bijhorende slogan? Die matchte natuurlijk ook: ‘Van Bella tot stracciatella’. Naast het centrale campagnebeeld werkten we nog acht varianten uit voor de verschillende sectoren.
Smaakt deze case naar meer?
Spread the word!
Met succes! De Dag van de Landbouw trok opnieuw heel wat kijklustigen. Maar de uitdaging van Impuls? Die reikte verder dan “volk lokken”. We gingen namelijk voluit voor het zoveel mogelijk betrekken van niet-bezoekers én het breed verspreiden van onze boodschap. Zo beperkten we ons niet alleen tot het doelpubliek van aanwezigen, maar zorgden we voor een impact met heel wat reikwijdte.
Daarvoor werd onze boodschap vakkundig vertaald naar een strategische mediamix. Zo produceerden we – in het verlengde van vorig jaar – placemats die verenigingen online konden bestellen. De Boerenbond-placemats waren vorig jaar al een enorm succes, dus deze vertaling sprak voor zich. Dat het “gezond boerenverstand” achter deze aanpak zegevierde was duidelijk, want met een uiterst minimale promotie wisten we al 288.000 (!) bestellingen binnen te halen. Dat zijn weer heel wat Vlamingen die onze boodschap létterlijk op hun bord kregen …
Ook onze social content sloot hier nauw op aan. We vertrokken vanuit onze baseline en storytelling en vulden deze verder aan met inhoudelijke info (weetjes, infographics, quizjes …), informatieve animatievideo’s over het verwerkingsproces van a tot z … Zo brachten we de content op een luchtige manier maar mét een belangrijke boodschap over op het brede doelpubliek. Meer bewustzijn van en begrip voor de sector cultiveren, check! We scoorden hiermee zelfs nationale televisie-aandacht. De resultaten van de online campagne vormden de kers op de taart met een CPC van € 0,15 en een CTR van 1,5%.